helfo

HELFO


På denne siden har vi samlet våre beste svar og forklaringer angående HELFO. Det anbefales at du går gjennom følgende punkter for å se om du kan finne svar på det du lurer på før du kontakter oss:

  • Se Ofte stilte spørsmål (de fleste pasienter lurer på det samme)
  • Se Informasjon om HELFO (dette er vårt beste forsøk på å forklare på enkleste måte hvordan HELFO fungerer)
  • Dersom du har spørsmål angående registrert egenandel eller hvorfor du ikke har mottatt frikort, kontakt HELFO direkte via helsenorge.no eller tlf 800 43 573
  • Dersom du ikke finner svar på det du lurer på i eller ved hjelp av det overnevnte, kan du sende oss en melding eller be oss ringe deg i kontaktskjemaet nederst på denne siden.



Ofte stilte spørsmål:


"Hvorfor dekker ikke HELFO en større andel av utgiftene mine?"

Svar: Dette er politisk bestemt og prioritert. Tannkjøttbehandling hos spesialist gir dessverre ikke mer refusjon enn hos tannpleier eller allmenntannlege.


"Hvorfor gir ikke Frikort gratis behandling og oppfølging?"

Svar: Tannhelsetjenester, i motsetning til de fleste andre helsetjenester, er i de aller fleste tilfeller ikke fullfinansiert av HELFO. Dette betyr at det er et mellomlegg mellom det HELFO dekker og det de fleste tannhelsetjenestene faktisk koster. Eksempel: HELFO dekker enten 30% (vanlig refusjon) eller 60% (max refusjon, det du får ved frikort) av behandlingstaksten hos spesialist i periodonti.


"Hvorfor får jeg ikke frikort siden jeg har betalt mer enn beløpsgrensen som utløser Frikort?"

Svar: HELFO godkjenner bare egenandelene etter sine egne takster (se svaret over). HELFO godkjenner følgelig bare en del av den faktiske egenandelen du betaler.


"Hvorfor har jeg ikke mottatt Frikort egenandelstak 2 enda?"

Svar: Vi sender beskjed til HELFO regelmessig, senest hver 14. dag. Det kan derfor ta litt tid (inntil 3 uker) før du får frikortet i posten. Ta direkte kontakt med HELFO dersom du lurer på statusen din (helsenorge.no eller tlf 800 43 573).


Informasjon om HELFO:

De aller fleste har krav på økonomisk støtte (refusjon) fra HELFO som dekker deler av utgiftene ved undersøkelse, behandling og oppfølging ved diagnosene periodontitt (tannkjøttsykdom) og periimplantitt (tannkjøttsykdom rundt implantater).


Det er noen begrensninger ved refusjonsordningen det er viktig å være klar over:

  • HELFO dekker deler av utgiftene dine. Selv med maksimal refusjon er det som regel fortsatt en egenandel. Dette er fordi HELFO ikke fullfinansierer disse helsetjenestene.
  • Refusjon for undersøkelse er begrenset til èn per kalenderår.
  • Refusjon for behandling er begrenset til syv klokketimer per år (uansett antall behandlere).
  • Refusjon for oppfølging er begrenset til et visst antall ganger per totalbehandling.
  • Det er ingen ekstra refusjon for spesialistbehandling. Du får samme beløp i refusjonen som hos tannpleier/allmenntannlege. Det er derfor en større egenandel ved spesialistbehandling.

 

Basisrefusjon (refusjon etter HELFOs refusjonstakst):

Alle med diagnosen periodontitt får i utgangspunktet automatisk en basisrefusjon, unntatt:

  • Personer med tilbud om gratis tannbehandling i Den offentlige tannhelsetjenesten.
  • Personer som har meldt seg ut av/ikke medlem av Folketrygden (skatter ikke til Norge).

 

Maksimal refusjon (refusjon etter HELFOs honorartakst):

Noen diagnoser og Frikort gir maksimal refusjon (basisrefusjon + et tillegg):

  • Sjeldne medisinske tilstander som kan relateres til tannkjøttsykdom (definert av HELFO).
  • Særskilt nedsatt evne til å ivareta egen tannhelse over tid (krav definert av HELFO).

(Disse diagnosene krever lege- eller psykologerklæring. For oppdatert og utfyllende informasjon:

helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din / tlf: 800 43 573)

 

  • HELFO Frikort:
    1. HELFO godkjenner automatisk en viss del av det du betaler som såkalt «godkjent egenandel».
    2. Når dette overstiger et visst beløp innen et år, får du automatisk tilsendt Frikort.
    3. Med Frikort får du maksimal refusjon (etter HELFOs honorartakst) ut kalenderåret om/når du har krav på refusjon (se begrensninger nevnt øverst på arket).

 

«Frikort» er dessverre et misvisende navn på HELFO Frikort.

I motsetning til maksimal refusjon ved en rekke andre helsetjenester, er maksimal refusjon for mange tannhelsetjenester priset godt under det disse tjenestene faktisk koster. Dette er basert på politiske vedtak som ikke prioriterer fullfinansiering av disse tannhelsetjenestene.

 

Vi har direkteoppgjør med HELFO: Refusjonen blir automatisk fratrukket regningen din. Dersom du har oppnådd frikort men ikke mottatt det enda, får du vanlig basisrefusjon hos oss og tilbakebetalt mellomlegget mellom basisrefusjon og maksimal refusjon direkte fra HELFO.



Kontakt:

(NB: Ikke send personsensitiv informasjon via kontaktskjemaet)